Hoe maak ik een goed lesidee?

Op Eduapp staan al heel veel goede lesideeën die vele krullen hebben ontvangen, maar er kunnen er altijd meer bij. In deze blog geven we je tips hoe je tot een goed lesidee komt en zetten we ter inspiratie een aantal goede lesideeën op een rij.

Eduapp - directeinstructiemodel

Tip 1: bouw je lesidee om je les heen en niet om de app
Net zoals bij een goed verhaal, bestaat een goede les uit een begin, een midden en een einde. De beginfase van een les bestaat bijvoorbeeld uit het activeren van voorkennis of herhalen van de stof van de vorige keer. Vervolgens volgt instructie. Na de instructie kunnen de leerlingen aan het werk, het oefenen en verwerken van de stof. Tot slot is het belangrijk om de leerling van feedback te voorzien en hem of haar te laten reflecteren op de les. Een lesidee kan een deel van een totale les beschrijven, bijvoorbeeld alleen het instructiedeel. Maar het kan ook bestaan uit meerdere delen, dan worden vaak ook meerdere apps gebruikt. Het is daarom mogelijk om aan een lesidee op Eduapp meerdere apps (tot 7, voor iedere fase van een les één) te koppelen. Ga dus eerst de structuur van je les uitwerken en bekijk vervolgens welke apps daarbij passen.

Tip 2: omschrijf je leerdoel voordat je begint
Naast de opbouw van een lesidee is het leerdoel heel belangrijk. Zonder doel kom je nergens. Omschrijf dus helder wat er bereikt moet worden met de les en ga van daaruit je lesidee uitwerken. Een goed omschreven leerdoel kun je vinden op de site van het SLO of in de methode die je gebruikt. Een leerdoel is niet vaag omschreven, maar het liefst zo concreet mogelijk. Dus bijvoorbeeld aantallen woorden die leerlingen geleerd hebben, berekeningen of logica die leerlingen kunnen herhalen omschrijven, etc. Als het mogelijk is om de leerdoelen binnen een leerlijn te plaatsen, bijvoorbeeld een leerlijn van de methode, doe dit dan.

Tip 3: staar je niet blind op inhoudelijke apps
Veel leraren kijken vanuit een leerdoel/vak naar een app en zijn dan kritisch over de inhoud die in deze app beschikbaar is. Apps kunnen door iedereen ontwikkeld worden, dus ook door mensen die geen vakinhoudelijk deskundigen zijn. Op veel apps is inhoudelijk dus wel iets aan te merken. Zeker omdat iedere vakdeskundige ook weer zijn/haar eigen ideeën heeft over wat goed is en volgens welke didactiek het aangeboden moet worden. Wat men vaak vergeet, is dat er talloze creatieve apps zijn die bij ieder vak in te zetten zijn. Bijvoorbeeld apps om animaties te maken, je eigen verhalen te ontwerpen en boekje te maken, tekenen en schetsen, etc. Door deze apps in te zetten voor de verwerking van stof, gaan leerlingen op een andere manier over de stof nadenken. Het helpt hen vaak om het beter te onthouden of om hen te motiveren de stof zich eigen te maken.

Tip 4: schrijf je lesidee alsof je het aan een collega uitlegt
In de Eduapp-community wordt vooral gedeeld van leraar naar leraar. Dus schrijf je lesidee alsof je een collega aan het vertellen bent hoe je je les gaat opbouwen. Ga ervan uit dat deze collega de les nog nooit eerder heeft uitgevoerd en deze het wel moet gaan doen op basis van jouw instructie. Vandaar dat het dus belangrijk is om goed na te denken over de voorwaarden (heb je wifi nodig, welke spullen moeten klaargezet worden, hoe organiseer je je klas tijdens het lesidee, werken leerlingen samen of alleen, etc.). Je kunt er ook voor kiezen om de opdracht en het stappenplan zo te formuleren dat dit direct aan de leerling gegeven kan worden. De lesidee-pagina op Eduapp is, tenzij je deze binnen een schoolaccount alleen met elkaar deelt, een openbare pagina met een unieke link. Je kunt de link naar het lesidee dus ook aan de leerlingen geven, zij kunnen deze zonder account zien.

Tip 5: voeg een video bij
Heb je een instructiefilmpje gemaakt of er eentje gevonden die erg toepasselijk is? Zet de link naar het filmpje in het opdracht. Als het op Youtube staat dan zal het filmpje direct zichtbaar zijn in het lesidee. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden en dat dus heel handig wanneer je in een kort tijdsbestek iets uit wil leggen aan leerlingen. Het voordeel van werken met een instructievideo is dat het door leerlingen vaker bekeken kan worden. Er kan ook voor gekozen worden om het filmpje voor de les te laten zien en de lestijd te gebruiken voor de verwerking (flipped classroom).

Tip 6: deel je lesidee!
Deel je lesidee op Eduapp met anderen. Om je lesidee zo goed mogelijk vindbaar te maken, koppel je je lesidee aan leergebieden. Mocht je alleen lesgeven op bijvoorbeeld HAVO/VWO-niveau, bedenk dan dat je lesidee ook prima interessant kan zijn voor docenten die lesgeven op VMBO-niveau of voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Voor ieder niveau voeg je een nieuwe categorie toe. Eduapp - leergebieden

 

Inspiratie nodig? Hierbij wat (voorbeeldige) lesideeën op een rij.

3 Comments

  1. Danielle

    Ik weet het nummer niet

Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>