Woensdag appdag: Bru-taal

 

Met de app Bru-taal kun je je taalvaardigheden opkrikken. Er zitten allerlei verschillende oefeningen in voor bijvoorbeeld de spelling van de persoonsvorm in verleden tijd en een voltooid deelwoorden, maar ook het leren van synoniemen of het leren herkennen van bezittelijke voornaamwoorden, tegenstellingen of het meervoud of verkleinwoord van een woord. Zelfs samengestelde zinnen zitten in de app. Al met al veel verschillende onderdelen om je taalniveau op orde te krijgen.


Links naar appstore

Link naar appstore Apple:  https://itunes.apple.com/nl/app/bru-taal-een-educatieve-taal/id552902237?mt=8

Deze app is niet ontwikkeld voor Android of Windows 8.

Leerdoel
PO - kerndoel 11 – De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden. De leerlingen kennen:

  • regels voor het spellen van werkwoorden;
  • regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden;
  • regels voor het gebruik van leestekens.

En dan vooral de onderdelen voor groep 5/6:

  • gelijkvormigheidsregel (hond-honden, kast-kastje)
  • analogieregel (hij zoekt, hij vindt)
  • spelling van lange, gelede woorden en woordsamenstellingen (geleidelijk, ademhaling, voetbalwedstrijd)
  • regels van de werkwoordspelling (hij verwachtte, de verwachte brief)
  • complexe interpunctie: komma, puntkomma, dubbele punt, aanhalingstekens, haakjes
  • zelfstandig onderkennen en corrigeren van spelling- en interpunctiefouten
  • gebruik van hulpmiddelen bij het spellen zoals spellingkaarten, controleschema’s

Uiteraard kunnen de leerlingen in het VO met taalmoeilijkheden er ook flink mee oefenen.

Opdracht
In de app kun je verschillende leerlingen met hun eigen naam aanmaken. Dus ook al heb je niet voor iedere leerling een iPad in de klas, dan kunnen de leerlingen toch onder hun eigen naam werken met deze app. De resultaten van de oefeningen (mits afgemaakt) worden opgeslagen in de resultaten per leerling. Laat de leerlingen tijdens het zelfstandig werken alle oefeningen maken en proberen een zo breed mogelijk scala aan resultaten te verzamelen. Mochten ze tijdens het werken veel fouten maken bij een oefening (en dus waarschijnlijk niet goed weten hoe het moet) laat andere leerlingen dan een uitleg voor ze maken. Van uitleggen aan een ander leer je het meest.

Voorwaarden

  • Een aantal iPads per groep met de betaalde app brutaal (€5,49)
  • Circuitmodel om te regelen dat alle kinderen aan de beurt komen
  • Eventueel inzicht in welke leerlingen de vaardigheden beheersen en andere kinderen uitleg kunnen geven

Stappenplan

  1. Bespreek de app en of de leerlingen alle onderdelen denken te beheersen. Wie is goed in wat?
  2. Laat de leerlingen in een circuitmodel oefenen met de app en geef hen voldoende tijd.
  3. Laat leerlingen uitleg maken voor elkaar bij een moeilijk onderdeel.
  4. Bespreek de oefeningen, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor thuis
Mocht uw kind moeite hebben met taal dan is dit een ideale app om ze mee te laten oefenen. Bekijk wel regelmatig de statistieken van uw kind (klik op de naam en dan op het statistiekenknopje rechts boven) en neem eventuele moeilijke oefeningen door. Laat uw leerling vooral boven zijn/haar eigen niveau oefenen en niet er onder!

Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>