Woensdag appdag: Comic Life
Comic Life is een nederlandstalige app waarmee je op een eenvoudige manier een stripverhaal kunt maken. Met behulp van gevonden plaatjes op internet (let op gebruiksrechten!) of eigen foto’s maak je in een korte tijd een prachtige strip. De sjablonen maken de opmaak eenvoudig en foto’s kunnen eenvoudig in een stripstijl worden opgemaakt.
Links naar appstore
Link naar appstore Apple: http://itunes.apple.com/nl/app/comic-life/id432537882?mt=8
Deze app is helaas alleen beschikbaar voor Apple iOS en niet voor Android.
Leerdoel
PO
Kerndoel 38: de leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. En zij kunnen voortborduren op het thema van de kinderboekenweek ‘Hallo Wereld’.
VO
- VMBO: Mens & Maatschappij: kenmerken multiculturele samenleving – leerlingen leren aan de hand van voorbeelden/bronnen de aanwezigheid van tenminste één grote groep allochtonen in Nederland te verklaren of beschrijven hoe in een multiculturele samenleving wordt omgegaan met vooroordelen en discriminatie
- HAVO/VWO: Aardrijkskunde: wereldburgerschap – leerlingen leren beschrijven hoe een individu in Nederland is verbonden met de mondiale samenleving, of zij laten zien dat zij verbonden zijn met de mondiale samenleving. Zij kunnen hierin ook een standpunt innemen en dit beargumenteren vanuit henzelf of vanuit meerdere dimensies.
Opdracht
Laat de leerling een stripverhaal maken waarin ze op een luchtige manier een zwaar onderwerp aan de kaak stellen. Dit heeft te maken met het thema wereld en de multiculturele samenleving. Zij kunnen ervoor kiezen om zichzelf centraal te stellen of juist een geheel andere cultuur als uitgangspunt te nemen en deze te beschrijving. Gezamenlijk stem je als klas af welke thema’s in het stripboek komen en maak je een stripboek over de multiculturele bevolking van deze wereld.
Voorwaarden
- informatie over de multiculturele samenleving, bijvoorbeeld uit een lesboek of vanuit nieuws/politiek
- tenminste één iPad per 4 leerlingen
- draadloos internet voor het verspreiden en uitwisselen van de geproduceerde filmpjes
Stappenplan
- laat de leerlingen de informatie verzamelen zodat ze een duidelijk beeld krijgen van het onderwerp
- spreek duidelijk de opdracht door, maak indien nodig nog een uitgewerkte opdrachtomschrijving
- maak groepjes leerlingen (let op: zorg dat de groepen evenwichtig zijn ingedeeld, niet alleen vriendjes/vriendinnetjes)
- bespreek in de klas de onderwerpen en verdeel deze onder de groepjes – gebruik hiervoor desgewenst een mindmapprogramma op het digibord
- laat de leerlingen een standpunt innemen en dit met het groepje bespreken – zijn ze het eens of juist niet?
- laat de leerlingen desgewenst met behulp van een mindmap-app de informatie nog samenvatten en interpreteren
- begeleid de leerlingen in het verwerken van de informatie tot beeld en korte teksten voor de strip
- zorg dat de strips opgeslagen zijn en eventueel ge-upload worden – bijvoorbeeld via dropbox
- organiseer desgewenst een boekpresentatie waarbij het onderwerp in de klas goed besproken kan worden
- bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?
Tip voor thuis
Laat uw kind bijvoorbeeld een strip maken van de verschillende landen waar zij zijn geweest als een vakantiedagboek. Deze strips verzamelen over de jaren heen levert een uniek fotoboek op!