Woensdag appdag: Puppet Pals

Puppet Pals is een gratis app waar je leuke animaties mee kunt maken. Je maakt met deze app in een aantal stappen een animatie met bewegende onderdelen en je stem als achtergrond (of muziek die je zelf opneemt met de microfoon). Met de gratis variant heb je een aantal poppetjes en achtergronden beschikbaar. Met de betaalde variant ( € 2,39 – director’s pass) kun je zelf van foto’s achtergronden en figuren maken. Ook kun je de poppetjes heen en weer laten bewegen met je vingers (pinchen is groter/kleiner, tikken is spiegelbeeld) en zo door je achtergrond(en) laten lopen. Je kunt dan dus geheel je eigen animatie maken.

Links naar appstore
Link naar appstore Apple: http://itunes.apple.com/nl/app/puppet-pals-hd/id342076546?mt=8
Deze app is helaas alleen beschikbaar voor Apple iOS en niet voor Android.

Leerdoel

  • PO – Kerndoel 7: De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.
  • VO – Nederlands, domein A 1.3: Interpreteren
  • VMBO: de leerling kan informatie en meningen interpreteren (letterlijk in tekst) en de bedoeling verwoorden
  • HAVO: idem als voor VMBO en conclusies verwoorden die letterlijk in de tekst staan
  • VWO: idem als voor HAVO en conclusies trekken naar aanleiding van de tekst

Opdracht
Laat de leerlingen aan de hand van een tekst met informatie een animatiefilmpje maken. Afhankelijk van het leerniveau kan ervoor gekozen worden om in het animatiefilmpje ook de eigen mening van de leerlingen naar voren te laten komen of het te beperken tot een weergave van de gelezen tekst.

Voorwaarden

  • interpreteerbare tekst die geschikt is voor niveau en leeftijd en waar tenminste één duidelijke mening uit naar voren komt
  • tenminste één iPad per 4 leerlingen
  • draadloos internet voor het verspreiden en uitwisselen van de geproduceerde filmpjes

Stappenplan

  1. laat de leerlingen de tekst lezen of lees deze gezamenlijk
  2. spreek duidelijk de opdracht door, maak indien nodig nog een uitgewerkte opdrachtomschrijving
  3. maak groepjes leerlingen (let op: zorg dat de groepen evenwichtig zijn ingedeeld, niet alleen vriendjes/vriendinnetjes)
  4. laat de leerlingen een taakverdeling maken in de groep: bijvoorbeeld script/productie – scenario/inspreker – acteurbediening/montage
  5. laat de leerlingen desgewenst met behulp van een mindmap-app de tekst nog samenvatten en interpreteren
  6. laat de leerlingen een kort script schrijven (maak hier eventueel een tussenproduct van dat ze inleveren)
  7. begeleid de leerlingen in het opnemen van de filmpjes
  8. zorg dat de filmpjes opgeslagen zijn en eventueel ge-upload worden
  9. organiseer desgewenst een show-event (kan ook met ouders of leerlingen van andere klassen) waarbij je de leerlingen van feedback voorziet
  10. bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor thuis
Je kunt een kind thuis ook prima laten spelen met deze app. Laat uw kind bijvoorbeeld een animatie maken waarin hij het hele gezin uitbeeld met echte foto’s van iedereen. Een dag uit het leven van uw gezin weergegeven in een animatie is ook leuk om aan opa en oma te laten zien! Als leerlingen eenmaal weten wat ze met de app kunnen, hebben ze zelf ook vaak voldoende ideetjes om animaties van te maken.

1 Comment

  1. Lisette

    Ziet er top uit! Gefeliciteerd!

Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>