Woensdag appdag: rijmen!
Op deze dag dat Sinterklaas in het land is, kan een appidee rondom rijmen en gedichten natuurlijk niet uitblijven. Er zijn heel veel apps die je wat werk uit handen nemen. Deze apps helpen je bijvoorbeeld om rijmwoorden te vinden en er zijn zelfs apps die je hele gedichten voor je maken. Maar het is natuurlijk nog veel leuker om het dichten niet aan de rijmpiet over te laten maar te ontdekken hoe creatief je zelf bent!
Links naar appstore
Er is een groot aantal apps om gedichten te maken. Hier een greep uit de mogelijkheden:
iOS Apple:
- Rijmpiet gedichten generator: https://itunes.apple.com/nl/app/rijmpiet-sinterklaas-en-pakjesavond/id339144463?mt=8
- Sinterklaas Rijmwoordenboek: https://itunes.apple.com/nl/app/sinterklaas-rijmwoordenboek/id573848089?mt=8
- Rijm: https://itunes.apple.com/nl/app/rijm-voor-ipad/id394147415?mt=8
- Rijmcomputer
Android:
- Rijmcomputer: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dionoid.rijmcomputer
- Sinterklaashulp: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.sitioit.sinterklaasHulp
- Rijmwoordenboek: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.cosmick.rijmwoordenboeklite
- Rijmpiet
Leerdoel
PO
- kerndoel 9 – Schriftelijk onderwijs
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten. - kerndoel 11 – Taalbeschouwing, waaronder strategieën
Taalbewustzijn groep 1/2: opzeggen van rijmpjes samen met iemand anders, individueel opzeggen van rijmpjes, herkennen van eindrijm, toepassen van eindrijm en ontdekken en produceren van rijm
VO
- VMBO en HAVO/VWO – onderbouw – Nederlands
Domein A 2: Lezen van fictie: verhalen en gedichten in eigen woorden navertellen
Opdracht
Ga met de leerlingen een app bekijken en maak hen bewust van de verschillende vormen van gedichten. Wanneer zij qua niveau aan andere soorten van gedichten toe zijn (niet alleen de standaard rijmschema’s), behandel deze dan en daag hen uit gedichten te maken volgens andere rijmschema’s. Kunnen zij ook deze andere rijmschema’s in gedichten van elkaar ontdekken?
Voorwaarden
- één iPad per leerling of groepje leerlingen met een rijm-app
- een aantal gedichten met voorbeelden op het niveau van de leerlingen
- kennis van gedichten en rijmschema’s
Stappenplan
- bespreek de opdracht, maak indien nodig nog een uitgewerkte opdrachtomschrijving
- bespreek de voorbeelden van verschillende rijmschema’s (als niveau dit toelaat)
- laat de leerlingen (desgewenst in groepen) een eigen onderwerp en rijmschema bedenken en een gedicht maken
- begeleid de leerlingen in het maken van creatieve gedichten
- zorg dat de gedichten ergens opgeslagen worden (bijvoorbeeld in een Dropbox of op een weblog)
- geef de leerlingen eventueel een podium om hun gedicht voor te dragen
- als de leerlingen nog tijd over hebben kunnen zij hun gedicht met beeldmateriaal ondersteunen en hier ook hun creativiteit op los laten
- bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?
Tip voor thuis
Laat een gedichtengenerator je helpen om zoveel mogelijk gedichten voor pakjesavond te produceren en maak ook allemaal een eigen gedicht. Wie herkent de gedichten die gemaakt zijn door de gedichtengeneratoren?