Woensdag appdag: Ubersense

Deze blogpost is gebaseerd op een lesidee van Paul van de Sande, docent Lichamelijke Opvoeding/Bewegingsonderwijs aan het Hondsrug College te Emmen. 

Met Ubersense kun je als coach bewegingen analyseren. Vergelijkbare apps zijn Coach’s Eye of Slo Pro. Je neemt de beweging op en kunt deze in slow motion afspelen om details zichtbaar te maken, (aan)tekeningen maken bij bewegingen of met je stem een uitleg toevoegen. Vaak kun je deze filmpjes ook op een online platform van de app delen met anderen. Tijdens de Olympische spelen worden professionele applicaties voor deze activiteiten gebruikt, maar met deze apps kom je als sport-docent al een heel eind!

 

Links naar appstore

Leerdoel
PO - kerndoel 57: De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren – Leerlijn ‘Over de kop gaan’:

  • onderbouw: rollen op een schuin vlak tot zit of duikelen over een duikelstang op buikhoogte en landen op een mat
  • middenbouw: rollen op een horizontaal verhoogd vlak of duikelen achterover en terug (onder rekstok en om rekstok) en vanaf groep 5/6 rollen met aanloop, duikelen aan ringen en borstwaarts-om met hulp
  • bovenbouw: rollen verhoogd vlak, korte aanloop en mini-tramp, muursalto en borstwaarts-om tot steun

VO - onderbouw – bewegen verbeteren:

  • eindterm 54 – door middel van uitdagende bewegingssituaties zijn bewegingsrepertoire uit te breiden
  • eindterm 55 – de hoofdbeginselen van de bewegingsactiviteiten op eigen niveau toe te passen

En uiteraard is de app ook inzetbaar bij veel tussendoelen voor VMBO/HAVO/VWO bovenbouw met bewegingsactiviteiten. Denk aan VMBO LO1/K5 Turnen, LO1/K7 Atletiek, HAVO/VWO Domein B Bewegen subdomein 2 Turnen nr 3 of subdomein 4 Atletiek nr 5.

Opdracht
Ga in viertallen bezig met het oefenen van de Fosbury Flop. Film elkaar met de app Ubersense en geef elkaar feedback. Met je groepje ga je de verschillende fasen van het hoogspringen analyseren en uitwerken: aanloopfase, afzetfase, zweeffase, landingsfase. Deel je kennis en de uitkomsten van jullie analyses met elkaar om de kennis te verspreiden en ga werken aan de fasen waar jij vooruitgang kunt boeken. Zet per persoon onderstaande stadia (3 filmpjes) in chronologische volgorde, zodat de docent het proces kan zien:

  1. niveau bij aanvang
  2. niveau halverwege na feedback
  3. eindresultaat na veelvuldig oefenen

Een voorbeeldfilmpje van een correct uitgevoerde Fosbury Flop zie je hier:  http://www.ubersense.com/video/view/MLU6E4gt

Voorwaarden

  • één iPad per 4 leerlingen met de app Ubsersense
  • internetverbinding voor het uploaden van de filmpjes
  • kennis van de beweging die uitgevoerd moet worden. Mocht je een andere beweging dan de Fosbury Flop willen toelichten, zorg dan voor een filmpje voor de leerlingen met een correct voorbeeld.

Stappenplan

  1. de leerlingen hebben kennis van het gewenste resultaat, dus in dit geval: laat de leerlingen het filmpje van de Fosbury Flop zien
  2. bespreek de opdracht
  3. maak een overzicht waaraan de verschillende fasen moeten voldoen
  4. geef de leerlingen een korte uitleg over de app
  5. maak groepjes van 4, eventueel ingedeeld op bewegingsniveau van de leerlingen
  6. laat de leerlingen de verschillende fasen van de voorbeeldsprong analyseren
  7. begeleid leerlingen in het filmen, feedback geven en het oefenen van de beweging
  8. verzamel per leerling je informatie op een overzichtelijke manier (3 stadiafilmpjes per persoon)
  9. bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor thuis
Met de app Ubersense kunnen ook andere bewegingen geanalyseerd worden. Laat de jongste van het gezin een beweging bedenken en deze van alle familieleden opnemen. Is er verschil? Komt dit verschil door leeftijd?

Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>